.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

تولید برق از هوا

فزایش مصرف برق و محدودیت تولید ، اتلاف انرژی را در جریان متناوب بیش از هر زمان دیگری در نظر می آورد. سرامیک های بلوم با استفاده از فناوری پیل سوختی و تولید برق مستقیم ، جایگزین مناسبی به شمار می روند.تولید برق از هوا

شرکت انرژی Bloom که از شرکت‌های مطرح در زمینه انرژی‌های نو در کالیفرنیا است، چهارشنبه گذشته سلول سوختی جدید خود را با نام بلوم باکس (Bloom Box) رونمایی کرد. بلوم باکس دارای بلوک‌های کوچکی است که به یکدیگر متصل می‌شوند و نهایتا با اشغال فضایی به اندازه یک یخچال، انرژی الکتریکی لازم را برای کاربری‌های مختلف یک شرکت معمولی را تولید می‌کند.

 

به گزارش سی‌نت، ترکیب بین اکسیژن و سوخت ورودی به بلوم باکس، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که منجر به تولید الکتریسیته می‌شود. این محصول که ادعا می‌شود توانایی تولید حجم زیادی از انرژی را در یک فضای کوچک دارد، وابستگی مردم را به شبکه‌های سنتی برق تغییر می‌دهد. بلوم باکس که نوع کوچک آن با قیمتی کمتر از سه‌هزار دلار برای یک منزل مسکونی قابل تهیه است، هم اکنون در شرکت هایی مانند گوگل، eBay و وال‌مارت در حال استفاده است.

 

با این وجود این محصول با مشکلاتی مواجه است که باید بر آنها غلبه کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات، قابلیت اطمینان کاشی سرامیکی سلول‌های بلوم باکس است. توبین فیشر، از سرمایه‌گذاران مطرح صنعت سلول‌های سوختی می‌گوید: «کاشی سرامیکی به کار رفته در سلول واقعا باریک است و در گستره دمایی وسیعی کار خواهد کرد.

 

بزرگ‌ترین مشکل تنش حرارتی است. اجزاء تشکیل دهنده این سرامیک دارای ضرایب انبساطی مختلفی هستند. در طول زمان این امر ممکن است منجر به ترک خوردن سرامیک شود.»

 

اما با این وجود شرایدر، مدیرعامل شرکت بلوم می‌گوید که این شرکت راه‌حل خوبی برای مقابله با رخ دادن خرابی در صورت وقوع آن دارد. وی می‌گوید: «اگر سروری در یک مرکز اطلاعات خراب شود، کل دیتاسنتر از کار نخواهد افتاد. با استفاده از ساختاری مشابه دیتاسنترها، اگر هر واحد بلوم باکس خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، مصرف کننده با مشکل قطع شدن نیرو روبه‌رو نخواهد شد.»

 

استراتژی شرکت بلوم برای ارائه مدل‌های مختلف بلوم باکس به صورت زیر است

انرژی های
 نو

یک سلول سوختی (یک کاشی سرامیکی منفرد) = 25 وات، انرژی لازم برای یک لامپ برق
بلوم باکس کوچک (یک بسته کاشی) = 1 کیلووات، انرژی مصرفی یک خانه معمولی
ماژول بلوم باکس = 25 کیلوات، انرژی مورد نیاز بنگاه‌های تجاری کوچک
بلوم باکس بزرگ = 100 کیلووات، انرژی مصرفی بنگاه‌های تجاری بزرگ

 

مشکل هزینه

 

هزینه پایین از نگاه مصرف‌کننده اهمیت زیادی دارد. به گفته فیشر حدود 20 درصد الکتریسیته تولیدی در شبکه توزیع و انتقال برق از بین می‌رود. با استفاده از بلوم باکس دیگر اتلافات مربوط به توزیع و انتقال وجود نخواهد داشت. اما با وجود این‌که سوخت‌های زیستی به عنوان یک منبع بالقوه انرژی در حال جذب مشتری هستند، برای خیلی از کاربران این گزینه هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است. به گفته فیشر گاز طبیعی کماکان محمتمل‌ترین منبع انرژی برای آینده نزدیک خواهد بود.

 

بلوم ادعا می‌کند که سرمایه‌گذاری مشتریان در خرید بلوم باکس، از محل صرفه‌جویی در هزینه انرژی مصرفی طی 3 تا 5 سال قابل بازگشت است. به گفته شرایدر سیستم بلوم باکس با استفاده از گاز طبیعی می‌تواند انرژی الکتریکی را با نرخ 8 تا 10 سنت به ازای هر کیلووات ساعت تولید کند. اما این قیمت تنها از قیمت فعلی برق مصرفی صنایع کمتر است.

 

یکی از اهداف بلوم معرفی یک بلوم باکس 1 کیلوواتی برای مصارف خانگی است. اگرچه 1 کیلووات بر روی کاغذ خیلی اقتصادی به نظر می‌رسد، اما مصرف کننده خانگی در انتهای سیستم توزیع برق با آن سازگاری ندارد. به گفته کارشناسان مقدار واقع‌بینانه‌تر حدود 5 کیلووات است.

 

همچنین خود بلوم باکس نیز چندان ارزان نیست. یک سیستم خانگی در حدود سه‌هزار دلار هزینه خواهد داشت. سیستم‌های بزرگ نیز که توسط شرکت‌هایی مثل گوگل و فدکس خریداری شده است، بین 700 تا 800 هزار دلار هزینه دارد. اگرچه هدف نهایی بلوم توسعه این سیستم به بنگاه‌های تجاری کوچک و بازارهای خانگی است، تمرکز فعلی شرکت بر تولید سیستم‌های گران‌قیمت‌تر 100 کیلوواتی مورد استفاده بنگاه‌های بزرگ مانند گوگل، eBay، فدکس و دیگران است. بلوم باکس‌های کوچک‌تر هنوز جنبه تجاری پیدا نکرده‌اند.

 

بلوم باکس همچنین با یک مشکل در ساخت مواجه است. کاشی‌های سرامیکی توسط فناوری‌های تولید انبوه نیمه‌هادی‌ها تولید می‌شود. این فناوری مدت‌ها قبل توسعه یافته و مملو از مشکلاتی هست که بلوم باید بر آنها نیز غلبه کند. تنها در این صورت است که شرکت بلوم می‌تواند کاشی‌های سرامیکی مورد نیاز خود را در مقیاس بازارهای جهانی تولید کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد