.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

تلویزیونها بودار می شوند !


دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا فناوری را ابداع کرده اند که بودار بوده و می تواند در حین پخش فیلمهای مختلف رایحه هایی را متناسب با تصاویر در فضا پراکنده کند.

محققان گروه تحقیقات و تولید شرکت سامسونگ، این فناوری جدید را قدمی جدید در قلمرو واقعیت مجازی می دانند.

 

در سال 1960 فیلمسازی ماجراجو تلاش کرد فناوری مشابهی را ارائه کند و برای این کار در حین پخش یک فیلم رایحه های مختلف را از طریق لوله هایی ویژه به داخل سالن سینما و در کنار صندلی های سالن هدایت می کرد این اولین و آخرین فیلمی بود که در قالب ترکیبی رایحه و تصویر پخش شد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با در نظر گرفتن خطاهای موجود در تکنیک این کارگردان توانستند چهره ای عملی تر به این فناوری بخشیده و ابزار الکتریکی جدیدی ابداع کنند. به گفته این محققان در ابداع جدید به جای فعال سازی مکانیکی از فعال سازی الکتریکی استفاده شده است زیرا ترکیب آن با سیستمهای پخش کنونی راحت تر است.

 

این ابزار گنجایش بیش از 10 هزار مایع متفاوت و مجزا را دارد که هر یک درون مخازن کوچکی ذخیره شده اند. زمانی که فعال سازی صورت می گیرد، کابلی که از میان مخازن عبور کرده مایع مورد نظر را داغ می کند.

 

با داغ شدن مایع آغاز به تبخیر می کند و بخار ایجاد شده به دیواره های مخزن فشار می آورد به طوری که مقداری از این بخار از منافذ کوچکی که بر دیواره مخازن قرار گرفته به بیرون نفوذ می کنند. آزمایش بر روی این ابزار نشان داد افراد می توانند رایحه ایجاد شده توسط این فناوری جدید را از فاصله 30 سانتیمتری از نمایشگر احساس کنند.

 

با این همه هنوز تمامی 10 هزار رایحه در این ابزار جدید وجود ندارد و در صورتی که شرکتی مانند سامسونگ این تحقیقات را ادامه داده و راهی را برای ترغیب مصرف کنندگان برای خریداری تلویزیونهای بودار بیابد، برای جمع آوری تمامی رایحه های روزانه به سرمایه زیادی نیاز خواهد داشت.

 

بر اساس گزارش فاکس نیوز، بسیاری از این رایحه ها نیز ترکیبی بوده و به صورت معمولی تولید نمی شوند، برای مثال مایعی وجود ندارد که بوی پیتزا بدهد اما محققان معتقدند در صورتی که تقاضای آن به وجود بیاید، فردی برای ساخت آن اقدام خواهد کرد.


منیع: سایت کنجکاو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد