.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

نیروگاه خورشیدی برجی!



روشهای نوین تسخیر انرژی خورشید با راندمان و بهره وری بالا و تبدیل آن به انرژی الکتریسیته که به سهولت قابل استفاده برای بشر است، در حال به تحقق پیوستن هستند.

به گزارش سرویس علم و فناوری راسخون، یکی از انواع انرژیهای نو یا تجدید پذیر را که به وفور در دسترس بشر قرار دارد ولی تاکنون توان استفاده مناسب و مقرون به صرفه از آن فراهم نبوده را می توان انرژی خورشید نامید. سالیان سال است که خورشید بعنوان منبع انرژی عظیمِ منظومه شمسی در حال درخشش و صدور انرژی به سیارات این منظومه منجمله زمین است. اما تا همین چند سال اخیر توان استفاده از این انرژی را بشر بصورت کارآمد و با راندمان مناسب و مقرون به صرفه نداشته است.

یکی از دلایل عدم توجه مناسب به این انرژی بسیار پاک و عظیم، عدم امکان استفاده از آن در شبهاست که خورشید در آسمان نیست! بهمین دلیل در سالهای گذشته استفاده از این انرژی محدود به وسایل با مصرف کم که مجهز به باطری¬هایی برای ذخیره آن بمنظور استفاده در ساعات شب است شده بود. اما با پیشرفت بشر در سالهای اخیر امکان استفاده از آن در 24 ساعت شبانه روز مهیا شده است! آن هم در مقیاسهای چند مگاواتی و بعنوان نیروگاه تولید برق که می تواند برق مورد نیاز ده ها هزار واحد مسکونی را در شهرها تأمین نماید.

پس از سالها تحقیق و آزمایش مهندسان و پژوهشگران، اخیراً در اسپانیا نیروگاهی افتتاح گردیده که در آن از یک برج بلند که در زمین مسطح و وسیعی ساخته شده است و اطراف آن را آیینه هایی احاطه کرده اند و نور خورشید را روی این برج متمرکز می کنند، استفاده شده است.

 

نور خورشید باعث گرم شدن نمک مذاب که مخلوطی از نیترات سدیم و نیترات پتاسیم است و محیط مناسبی برای ذخیره انرژی گرمایی برای مدت زمان مورد نظر است را فراهم می آورد. این مخزنِ گرمکنِ نمکِ مذاب، در قسمت بالایی برج 162 متری که نور خورشید در این قسمت توسط آیینه ها متمرکز شده است، قرار گرفته است.

آیینه ها در روی زمین در مساحتی به اندازه 155000 مترمربع قرار گرفته اند و در تمام ساعات روز با چرخش اتوماتیک نور خورشید را در قسمت مذکور از برج متمرکز می کنند. نمک مذاب گرم شده که دمای بیش از 530 درجه سلسیوس دارد، در یک سیکل ترمودینامیکی به نام رانکین باعث گرم شدن و تبخیر آب و تولید بخار آب داغ می شود. این بخار توربینهای بخار را برای تولید برق به حرکت در می آورد.

این نیروگاه 20 مگاواتی برق مورد نیاز ده هزار خانه را تأمین می نماید. جالب است بدانیم اسپانیا با توجه به موقعیت جغرافیای بین کشورهای اروپایی، اهتمام جدی در تولید برق از انرژی خورشیدی و انرژی باد داشته و در مقام دوم و سوم پس از آمریکا و آلمان در تولید برق از انرژِیهای تجدید پذیر فوق است که جایگاه بسیار مطلوبیست.

آیا می دانید در ایران گرمترین نطقه کره زمین قرار دارد!؟ و بیابانهای وسیعی برای تولید برق از انرژی خورشید وجود دارد!؟ آیا می دانید هنوز هیچ تحقیقاتی در این خصوص در ایران انجام نشده!! مدیران و کارشناسان سازمان انرژیهای نو ایران واقعاً خسته نباشید....!!؟


منبع : راسخون

نظرات 1 + ارسال نظر
دانشجویان الکترونیک شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:11 ب.ظ http://kashanelec.bogfa.com

سلام دست عزیز من شما را لینک کردم

اگر مایل هستید ما را نیز لینک کنید .

با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد