.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

بهشت خودروهای برقی ‌کجاست

قیمت بسیار زیاد خودروهای برقی در کنار نو بودن فناوری آنها و کمبود زیرساخت‌های بهره‌برداری و نگهداری از چنین خودروهایی باعث شده تا میل اندکی در میان خریداران برای تهیه یک خودروی برقی وجود داشته باشد.

به همین دلیل کشورهایی که سیاست توسعه فناوری‌های سازگار با محیط ‌زیست را در دستور کار دارند برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، روش‌های متنوعی را انتخاب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که کشورهای اندکی در دنیا سیاست‌هایی برای تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای برقی در پیش گرفته‌اند.

در ادامه به بررسی این سیاست‌ها خواهیم پرداخت:

انگلستان: این کشور مقام اول را در این فهرست دارد. اگر قصد راندن خودرو در شهر لندن را داشته باشید، ‌باید هر بار عوارض آن که معادل 16 هزار تومان است را بپردازید، مگر این‌که خودروی شما برقی باشد. خودروهای برقی، سالانه فقط 32 هزار تومان برای تردد در شهر لندن می‌پردازند. از آنجا که عوارض هر بار راندن خودروهای بنزینی یا گازوئیلی در این شهر معادل 16 هزارتومان است، فقط دو بار استفاده از خودروی برقی، هزینه پرداختی سالانه آن را جبران می‌کند.

نروژ: این کشور از خودروهای سازگار با محیط ‌زیست عوارض دریافت نمی‌کند و این به آن معنی است که دارنده خودرو از پرداخت مبلغ سالانه‌ای معادل یک‌میلیون و 200 هزار تومان معاف است. از سوی دیگر به این خودروها اجازه می‌دهد تا در پارکینگ‌های عمومی به صورت رایگان پارک کنند که برای یک شهروند معمولی نروژی هزینه سالانه‌ای معادل هشت تا 12 میلیون تومان در بر دارد.

ایتالیا، فرانسه و چین: این کشورها به شهروندان خود برای خرید خودروی برقی کمک‌هزینه پرداخت می‌کنند. میزان این مبلغ در ایتالیا متغیر است. فرانسه مبلغ 14.5 میلیون تومان و چین هم مبلغ 19 میلیون تومان برای خرید این‌گونه خودروها به افراد پرداخت می‌کند. شهروندان آمریکایی نیز حدود 15 میلیون تومان اعتبار مالیاتی برای خرید خودروهای برقی و نیز هیبریدی دریافت می‌کند.

ژاپن: این کشور حدود 40 درصد هزینه خرید خودروهای برقی را پرداخت می‌کند، اما در این کشور مفهوم خودروی سازگار با محیط‌زیست اندکی مبهم است.

اتریش: در این کشور، خودروهای سازگار با محیط ‌زیست از پرداخت مالیات بیمه‌ای و نیز مالیات خودروی جدید ـ‌ که حدود شش درصد کل قیمت یک خودروست ـ معاف هستند. بسیاری از شرکت‌های بیمه هم تخفیفی 10 تا 20 درصدی برای بیمه خودروهای برقی در نظر می‌گیرند.

البته مواردی که ذکر شد، تسهیلاتی است که از طرف دولت فقط برای خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شود.

افزون بر این، در شهرهای مختلف این کشورها، تسهیلات بیشتری از سوی شهرداری‌ها برای انواع کامیون، اسکوتر و موتورسیکلت‌های برقی ارائه می‌شود. این تسهیلات از پارکینگ مجانی تا شارژ مجانی را دربرمی‌گیرد.

منبع:کنجکاو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد