.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

یک باتری جدید با عمر مفید حداقل ۲۰ سال!

شرکت کانادایی City Labs موفق به تولید باتری بتاولتائیک نانوتریتیوم شده که می تواند بیش از 20 سال انرژی مورد نیاز حسگرها و ابزارهای میکروالکترونیک را تأمین کند. توان خروجی این باتری کوچک در حد نانووات است.

در شرایطی که نصب ابزارهای میکروالکترونیک پرهزینه، دشوار و خطرناک است، کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقمند به تعویض مرتب باتری مورد استفاده این ابزارها باشد.

به نظر می‌رسد کارشناسان شرکت کانادایی City Labs با تولید و تجاری‌سازی باتری بتاولتائیک کوچک NanoTritiumکه به کمک عنصر رادیواکتیو خود می‌تواند بیش از 20 سال انرژی مورد نیاز این ابزارها را با توانی در حد نانووات تهیه کند، این مشکل را برای همیشه حل کرده‌اند.

به رغم ادعای دکتر اکتاویوس (مرد عنکبوتی 2) اندکی بیش از 11 کیلوگرم تریتیوم - ایزوتوپ رادیواکتیو هیدروژن – در دنیای ما وجود دارد. این ماده که می‌تواند به طور طبیعی در جو بالای زمین تشکیل شود، در رآکتورهای هسته‌ای نیز به شکل تجاری تولید شده و در محصولات متعددی مانند ساعت‌های مچی شبرنگ، ابزارهای اندازه‌گیری و رنگ‌های شبرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این تریتیوم می‌تواند در باتری‌های بتاولتائیک و به عنوان یک منبع انرژی که به آرامی انرژی اندک مورد نیاز ابزارهای کوچک الکترونیکی را طی سال‌ها می‌تواند تأمین کند، به کار گرفته شود.

مطابق اعلام آژانس حفاظت محیط‌زیست نیمه عمر تریتیوم 12.3 سال است و مدل P100a نانو تریتیوم بتاولتائیک که توسط  City Labs تولید شده می‌تواند انرژی مورد نیاز ابزارهای میکروالکترونیک کم‌مصرف و حسگرها را برای بیش از 20 سال تأمین کند. در این باتری از تریتیوم جامد استفاده شده و فضای داخلی آن کاملا آب‌بندی شده است.

به گزارش گیزمگ، آزمون‌های مستقلی که توسط لاکهید مارتین انجام شده نشان می‌دهد این فناوری می‌تواند در برابر طیف وسیعی از تغییرات دمایی محیط دوام بیاورد.

این باتری‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند دمای بین منفی 50 درجه سانتیگراد تا حدود 150 درجه سانتیگراد را تحمل کنند، در مقابل ارتعاش شدید و ارتفاع بالا نیز مقاوم هستند.

به دلیل این مقاومت بالا، فناوری معرفی شده توسط City Labs می‌تواند در تولید ابزارهای الکترونیک و قطعات متعددی مانند حسگرهای فشار و دمای محیط، حسگرهای هوشمند، ایمپلنت‌های مورد استفاده در پزشکی، ابزارهای شارژ آرام باتری‌های لیتیوم، کاوشگرهای مورد استفاده در اعماق آب، ساعت‌های سیلیکونی، ابزارهای الکترونیک مورد استفاده در حفاری‌های نفتی در اعماق دریا و پردازنده‌هایی که نیاز به انرژی اندکی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

این شرکت به تازگی موفق شده مجوز تولید و ساخت این باتری بتاولتائیک را که اولین نمونه مورد استفاده توسط مصرف‌کنندگان عام -کسانی که برای استفاده از مواد رادیواکتیو آموزش ندیده یا مجوزهای لازم را ندارند – است، دریافت کند.

مطابق اعلام City Labs این محصول از 6 تا 8 هفته دیگر وارد بازار خواهد شد و قیمت آن حدود 1000 دلار خواهد بود. احتمالا در آینده این قیمت کاهش خواهد یافت یا به توان خروجی این باتری‌های کوچک اضافه خواهد شد.

توان فعلی که این باتری‌ها تولید می‌کنند در حد نانووات است؛ اما این شرکت روی نمونه‌هایی با توان خروجی بیشتر که می‌توانند مجموعه‌ای از باتری‌های بتاولتائیک با توان چندین میکرووات باشند و در نهایت باتری بزرگتری با توانی خروجی در حد میلی‌وات را تشکیل خواهند داد، کار می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد