.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

سیم‌کشی کف دریا با هزاران کیلومتر کابل

دانشمندان دانشگاه آرهوس موفق به شناسایی کابل‌های برق زنده ساخته شده از باکتری در بستر دریا شدند که می‌توانند منبع جریانات برق اسرارآمیز کف اقیانوس‌ها باشند که سه سال پیش کشف شده است.

 

این میکروب‌های عجیب چند سلولی تنها یک سانتی‌متر طول داشته و صد برابر نازکتر از موی انسان هستند.

 

کارکرد هر یک به عنوان کابل برق، شامل یک گروه از سیم‌های عایق بوده که مشابه کابل‌های انتقال نیرو به چراغ‌ها و دستگاه‌های الکتریکی هستند.

این باکتری کابلی از خانواده Desulfobulbaceae با مصرف اکسیژن از آب دریا از خود الکتریسیته تولید می‌کند. این انرژی برای نیرورسانی به فرایند آزادسازی انرژی از سولفور درون گل بستر دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به گفته این دانشمندان که پژوهش آنها در مجله نیچر منتشر شده، دهها هزار کیلومتر باکتری کابلی می‌توانند در یک متر مربع از کف اقیانوس زندگی کنند.

 

این باکتریها از تک سلولهایی تشکیل شده‌اند و با برقراری ارتباط میان منبع اکسیژن در سطح گل با سولفید هیدروژن در سطوح پایین‌تر به ارائه انرژی می‌پردازند.

 

این کابل‌ها قابل گسترش تا حدود یک سانتی‌متر بوده و عمیق‌ترین باکتری‌ها را که در شرایط کم اکسیژن زندگی می‌کنند با باکتری‌های مقیم نواحی دارای اکسیژن بیشتر مرتبط می‌کنند.

 

این یافته‌ها می‌تواند به تولید دستگاه‌های پزشکی با قابلیت تقلید از انتقال الکترون و استفاده از باکتری برای پاکسازی مناطق آلوده منجر شود.

منبع:سایت کنجکاو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد