.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

موتور احتراق داخلی با انرژی خورشیدی!

شاید عنوان این مطلب تعجب شما را بر انگیخته باشد، پس اجازه دهید همین ابتدا به شما توصیه کنم که تصویر یک خودرو که موتورش به پنل‌های خورشیدی متصل شده‌اند را از ذهن خود بیرون بیندازید! چیزی که آقایان مت بلیو و بن کوپر در حال کار کردن بر روی آن هستند، کمی متفاوت است. آن‌ها قصد دارند یک موتور احتراق داخلی بسازند و آن را با آب و روغنی که توسط خورشید گرم شده است، راه اندازی کنند. سپس این موتور می‌توانند به کار بیفتد و توسط یک ژنراتور، الکتریسیته تولید کند. چنین پروژه‌ای شاید از نظر برخی از صاحب‌نظران دارای اشکالات زیادی باشد ولی این دو مخترع، یک نمونه‌ی اولیه‌ی کوچک از این موتور را ساخته‌اند. باید این نکته را متذکر شوم که این موتور، برای استفاده در وسیله نقلیه طراحی نشده بلکه بیشتر برای هدف تولید انرژی الکتریکی توسعه داده شده است.

hydroice 3 موتور احتراق داخلی با انرژی خورشیدی!

دو محقق مذکور، این موتور را hydroICE نامیده‌اند که مخفف موتور پاک هیدروداخلی می‌باشد.

برای شروع، کلکتورهای خورشیدی سهموی برای گرم کردن روغن تا میزان ۲۰۴ تا ۳۷۱ درجه‌ی سانتی‌گراد به کار می‌روند. سپس این روغن داغ به داخل محفظه‌ی سیلندر تزریق خواهد شد، دقیقاً مانند تزریق بنزین به داخلی سیلندرهای متداول. در اینجا، تعداد کمی قطره‌ی آب نیز به کار می‌رود که در ارتباط با روغن داغ، سریعاً تبخیر خواهند شد.

hydroice 2 440x241 موتور احتراق داخلی با انرژی خورشیدی!

بخار آب مذکور که به سرعت گسترش می‌یابد، شبیه به احتراق بنزین در سیلندر عمل می‌کند، یعنی سیلندر را به پایین فشار می‌دهد و منجر به چرخش محور (شفت) می‌گردد. وقتی سیلندر به پایین‌ترین نقطه‌ی خود رسید، محتوای روغن و آب از طریق جدا کننده‌ی بخار/روغن خارج می‌گردد. سپس این روغن و آب، می‌توانند مجدداً در چرخه‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرند. به نظر من، می‌توان چنین چیزی را ماشین بخار مدرن نیز نامید! اکوگیک، تصویر زیر را برای شما مهیا کرده است تا با کارکرد این موتور بهتر آشنا شوید:

hydroice solar powered engine ecogeek 2 موتور احتراق داخلی با انرژی خورشیدی!

برای تست این تکنولوژی، آن‌ها یک موتور احتراق داخلی ۳۱ سی‌سی دو زمانه‌ی معمولی را به یک موتور احتراق داخلی hydroICE تبدیل کردند. در حالی که موفقیت آمیز بودن یا نبودن آزمایش آن‌ها هنوز کاملاً روشن نیست، آن‌ها با دانشگاه ایالت میسوری و دانشگاه علم و تکنولوژی میسوری همکاری لازم را خواهند داشت تا تمامی سخت‌افزارهای محیطی لازم همچون کلکتورهای خورشیدی را توسعه دهند و بازده این موتور را اندازه‌گیری کنند.

بازه این موتور در حال حاضر، حداقل ۱۵ درصد برآورد شده است (یعنی همان اندازه بازدهی که پنل‌های فتوولتائیک دارند). با این حال بزرگ‌ترین مزیت این تکنولوژی قیمت آن خواهد بود. محققان این موتور ادعا می‌کنند که هزینه‌ی صرف شده برای تولید برق توسط این موتور، یک چهارم هزینه‌ی تولید همین میزان برق با پنل‌های فتوولتائیک می‌باشد؛ این در حالی است که چنین موتوری هنوز هم جای رشد و ترقی دارد.

در حال حاضر آن‌ها به دنبال مطالعات و بودجه‌ی بیشتر از طریق Indiegogo می‌باشند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در وبسایت hydroICE کسب کنید.

منبع:اکوگیک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد