.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

ساخت سیم‌های کشسان خود ترمیم شونده

محققان دانشگاه دولتی کارولینای شمالی می‌گویند، از فلز مایع برای خلق سیم‌های کسشانی استفاده کرده‌اند که در صورت قطع و بریده شدن می‌توانند خود را ترمیم کنند.

در این سیم قابل ارتجاع از یک پلیمر کشسان در اطراف مغزی رسانای فلز مایع که آلیاژی از ایندیوم و گالیوم ساخته شده، استفاده شده است.

در این سیم، هم مغزی فلز مایع و هم پوشش پلیمری آن می‌توانند در سطح مولکولی پس از  قطع شدگی خود را ترمیم کرده و ارتباط دوباره برقرار شود.

پرفسور مایکل دیکی استاد مهندسی زیست مولکولی و شیمی و مجری این طرح گفت: از آنجا که از فلز مایع استفاده کردیم این سیم‌ها خاصیت‌های رسانایی بسیار فوق العاده‌ای دارند.

به گفته وی به خاطر اینکه این سیم‌ها از نوع سیم‌ها کشسان و خود ترمیم شونده هستند کاربردهای بالقوه بسیاری در فناوری‌هایی دارند که در تحت محیط‌های فشار بالا هستند.

وقتی این سیم‌ها تکه تکه شده یا قطع می‌شوند فلز مایع، اکسید می‌شود و پوسته‌ای را شکل می‌دهد که مانع از نشت پوشش و غلافش می‌شود.

وقتی لبه‌های قطع شود سیم به یک دیگر باز می‌گردند، فلز مایع دوباره متصل می‌شود و پوشش و غلاف پلیمری‌اش نیز دوباره پیوندهای مولکولی را برقرار می‌سازد.

این پژوهشگران می‌گویند این ابتکار به ما امکان می‌دهد تا مدارهای بسیار پیچیده‌تری خلق کرده و سیم کشی مدارهای موجود را بازسازی کنیم .

منبع:کنجکاو,مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد