.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

خودرو الکتریکی که با آب شارژ می شود !

چاپ فرستادن به ایمیل

شرکت فینرجی مدعی است باتری هوا ـ فلزی تولید کرده است که می‌تواند به نگرانی‌ها در مورد وسایل نقلیه الکتریکی پایان دهد.

باتری ساخت این شرکت 50 ورقه آلومینیومی دارد که هر کدام می تواند برای پیمودن حدود 32 کیلومتر راه انرژی الکتریکی تولید کند.

به این ترتیب می توان امیدوار بود خودروهای الکتریکی مجهز به این باتری بتوانند حداقل هزار کیلومتر راه را با یک باک پر از آب (!) طی کنند.

در حال حاضر شرکت ها و دانشگاه های بسیاری وجود دارد که روی فناوری باتری های بر پایه هوا (معمولا باتری های هوا ـ لیتیومی) کار می کنند تا بلکه قابلیت طی مسافت بیشتری به خودروهای الکتریکی اعطا کنند.

در باتری های معمولی کاتدهای جاگیر و سنگین قرار دارد و درون باتری اکسیدکننده تعبیه شده است، اما اکنون این باتری های جدید با کاتدهای هوا که سبک تر هستند جایگزین شده و اکسیژن مورد نیاز خود را از محیط اطراف می گیرند.

بنا به گفته این شرکت آندهای ورقه ای این باتری که از جنس آلومینیوم هستند تراکم انرژی معادل هشت کیلووات ساعت بر کیلوگرم دارند، اما این نوع باتری ها را نمی توان دوباره شارژ کرد.

وقتی انرژی مصرف می شود، باید ورقه های آلومینیومی را که هر یک 25 کیلوگرم وزن دارند، عوض کرد. در هر حال ورقه های آلومینیومی براحتی بازیافت می شوند و تعویض باتری کهنه با نو سریع تر از شارژ مجدد آن انجام می شود.

از آنجا که این باتری ها قابل شارژ نیستند این شرکت معتقد است باتری های هوا ـ آلومینیومی را می توان در کنار باتری های لیتیوم ـ یونی معمولی به کاربرد، به این ترتیب که هنگام جابه جایی روزانه با کمک باتری لیتیوم ـ یونی هر زمان که به باتری هوا ـ آلومینیومی نیاز شد در دسترس باشد. این استفاده همزمان از دو نوع باتری می تواند برد خودرو را به 330 کیلومتر افزایش دهد.

اما این شرکت در حال ساخت باتری هوا ـ روی قابل شارژ مجدد نیز است که بتواند در برابر تشکیل دندریت که موجب خرابی باتری های هوا ـ روی دیگر است، مقاومت کند.

بنا به گفته مسئولان این شرکت، فناوری هوا ـ فلز تا چهار سال دیگر در دسترس خواهد بود.

منبع:konjkav/gizmag

ساخت شارژر حرارتی گوشی کوهنوردان

دیوید یوهانسون، اهل سوئد، نوعی ابزار حرارتی الکتریکی ابداع کرده که گوشی‌های هوشمند کوهنوردان را در شرایط اضطراری شارژ می‌کند.

این شارژر از الکتریسیته تولید‌شده از گرما، برای شارژ گجت‌های دارای USB استفاده می‌کند.

این سیستم کوچک و قابل حمل، دارای مولدی است که قادر به خلق ولتاژ از طریق گرمای چراغ‌های گازی یا الکلی است.

در این ابزار، از یک ماژول حرارتی- الکتریکی پرقدرت 40*40 میلی‌متری استفاده شده که می‌تواند 5.9 وات را در تفاوت 180 درجه تولید کند.

بهای این ماژول 50 پوند است، با این حال از بسیاری از شارژرهای خورشیدی و شارژرهای حرارتی‌- الکتریکی تجاری ارزان‌تر است.

این نخستین نمونه اولیه یوهانسون بوده و وی معتقد است که می‌توان آن را ارتقا داد.

این مبتکر مدعی است که فناوری جدید با طیفی از منابع گرمایی به کار می‌رود و محصولات متنوعی را نیرودهی می‌کند.

یوهانسون ابزار جدید خود را جایگزینی برای شیوه‌های معمول شارژ نمی‌داند، بلکه آن را محصولی برای استفاده در مواقع اضطراری و مکان‌هایی مانند نواحی کوهستانی عنوان می‌کند.

منبع:کنجکاو

تولید رنگ ساختمانی برای تولید برق !

در نتیجه تحقیقات جدید، خانه های آینده با ابرمواد جدیدی رنگ می شوند که از نور خورشید انرژی الکتریسته تولید کرده و حتی برحسب درخواست تغییر رنگ می دهد.

دانشمندان دانشگاه منچستر با استفاده از قرصهای سیلیسیم گرافین که کشف آن برای محققانش جایزه نوبل به همراه آورد، به همراه لایه های باریک سایر مواد سطوح تولید کننده انرژی خورشیدی ارائه کردند.

سطح جدیدی که محققان دانشگاه منچستر ساخته اند به باریکی کاغذ و انعطاف پذیر است که می تواند نور خورشید را جذب کرده و هم اندازه پنلهای خورشیدی، الکتریسیته تولید کند.

این نوآوری جدید می تواند برای ایجاد نوعی پوشش خارجی ساختمانها به کار رود تا برق مورد نیاز وسائل داخل منزل را فراهم کرده و کارکردهای دیگری چون تغییر رنگ داشته باشد.

ادامه مطلب ...

جزوه کارگاه عمومی برق(آموزش سیم کشی ساختمان)

در لینک زیر می تونید جزوه آموزشی کارگاه عمومی برق (یا آموزش سیم کشی,لوله کشی برق و کلا برق کشی ساختمان) که فصل بندی آن طبق استاندارد آموزشی وزارت علوم می باشد رو در یافت کنید.

این جزوه توسط اینجانب از فایل ها و کتابهای موجود تهیه و تنظیم شده است,همچنین در این جزوه سعی شده بوسیله عکس با وسایل و موضوعات گفته شده آشنایی بیشتر داده شود.

با توجه به تجربیات قبلی که دیگران بدون ذکر منبع از مطالب اخصاصی این وبلاگ استفاده کرده اند, فایل حاوی نام تهیه کنند می باشد.

امیدوارم که براتون مفید واقع بشه!


برای دریافت فایل در یک فایل فشرده اینجا کلیک کنید.
بدون رمز

حجم: 18MB

روش روشن نگه داشتن لپ تاپ بدون برق و باتری!

چاپ فرستادن به ایمیل

با استفاده از silverback-gorilla می توان یک لپ تاپ را تا 14 ساعت بدون برق و باتری روشن نگه داشت.

یکی از دغدغه های کاربران رایانه های قابل حمل نبود برق برای شارژ این وسیله است.با توجه به اینکه اساس ساخت دستگاه های لپ تاپ استفاده از رایانه در هر مکانی می باشد،نبود برق به خصوص در مسافرت مهمترین چالش استفاده از لپ تاپ ها می باشد.


به تازگی یک باتری بسیار پر قدرت ساخته شده که شصت هزار میلی آمپر ظرفیت دارد و با استفاده از آن می توان یک دستگاه لپ تاپ را به طور میانگین تا 14 ساعت روشن نگه داشت.این دستگاه که silverback-gorilla نام دارد در واقع یک منبع اضطراری برق محسوب می شود.


البته silverback-gorilla تنها یک شارژر لپ تاپ نیست و با استفاده از آن می توان هرگونه وسیله الکترونیکی شامل تبلت ها و تلفن های همراه را شارژ کرد.همچنین این دستگاه دارای درگاه USB برای شارژ وسیله ها از طریق آن است.

با استفاده از یک صفحه نمایش LCD می توان از وضعیت دستگاه و لوازم متصل به آن نیز اطلاع پیدا کرد.این محصول 460 دلار قیمت دارد.

منبع:کنجکاو

ساخت چراغ های هوشمند برای اتومبیل

مهندسان درحال طراحی نوعی چراغ برای جلوی اتومبیلها هستند که می تواند باران را به چشم رانندگان غیرقابل مشاهده کند که این امر موجب نجات جان عده بسیاری در جاده ها می شود.

طراحان و مهندسان ابراز امیدواری کرده اند که این طراح بتواند تعداد تصادفات را با بهبود دید رانندگان در شرایط خطرناک جوی ارتقا دهد تا آنها بتوانند هنگام بارش باران دید بهتری داشته باشند.

این چراغها با فناوری بالا طوری برنامه ریزی شده اند که قطرات کوچک آب را تشخیص داده و نور آنها هنگام بارش کم می کنند.

ادامه مطلب ...