![]() مقامات حمل و نقل ژاپن از نمونه اولیه قطار مغناطیسی جدیدی رونمایی کردند که به گفته آنها می تواند حدود 500 کیلومتر را در ساعت طی کند.
این قطار فوق سریع قرار است نخستین خدمات خود را در مسیر بین توکیو و ناگویا ارائه دهد و این سفر 257 کیلومتری را در حدود 40 دقیقه بپیماید. قطارهای مغناطیسی کنونی ژاپن می توانند به سرعت حدود 241 کیلومتر بر ساعت برسند و مسافت توکیو تا ناگویا را طی یک ساعت و نیم طی کنند. بر اساس اعلام راه آهن مرکزی ژاپن پس از افتتاح نخستین خط این قطار در سال 2027، این شرکت قصد دارد با صرف هزینه حدود 102 میلیارد دلار مسیرهای این قطار را به اوزاکا تا سال 2045 گسترش دهد. |
ادامه مطلب ...
![]() دانشمندان دانشگاه ویک فارست نوعی روشنایی نشکن با مقیاس بالا را ارائه کردهاند که فاقد عمل سوسو زدن است.
نور آزاردهنده فلورسنتها برای چشم و همچنین انوار حاصل از تیوبهای آنها که فرد را به هنگام نشستن در زیر نورها خسته میکند، همواره منشا نارضایتی مصرفکنندگان بوده است؛ این در حالی است که روشناییهای جدید هر دوی این مشکلات را رفع میکنند. تیم طراح در این پروژه از یک ماتریکس پلیمری نانو مهندسی شده جهت تبدیل بار الکتریکی به نور بهره بردند. |
ادامه مطلب ...
تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا با
همکاری محقق ایرانی با استفاده از ولتاژ الکتریکی به جای جریان الکتریکی
به پیشرفت عمدهای در طراحی حافظه مغناطیسی (MRAM) فوق سریع و با ظرفیت
بالا دست یافتند.
به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، در حال حاضر حافظه مغناطیسی بر پایه
فناوری موسوم به اسپین انتقال گشتاور (STT) استوار است که از اسپین الکترون
استفاده میکند؛ اما این حافظه به مقدار معینی انرژی نیاز دارد و ظرفیت
حافظه نیز محدود است.
حافظه مغناطیسی موسوم به MeRAM از پتانسیل بسیار بالایی برای آینده
تراشههای حافظه در دستگاههایی مانند تلفن همراه هوشمند، رایانه ها و
ذخیره سازی داده حالت جامد (SSD) برخوردار است.
این حافظه ترکیبی از انرژی پایین با سرعت بالا در خواندن و نوشتن داده ها و
توانایی فلش مانند برای حفظ دادهها در شرایطی است که هیچ انرژی اعمال
نمیشود.
در حافظه MeRAM برای نوشتن داده ها، جریان الکتریکی STT با ولتاژ جایگزین
می شود؛ این اقدام نیاز به حرکت تعداد زیادی از الکترون ها را در طول سیم
کاهش می دهد؛ در این شرایط کارآمدی مصرف انرژی سیستم بین 10 تا یک هزار
برابر افزایش پیدا می کند.
«پدرام خلیلی امیری» دانشیار پژوهشی مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا، لس
آنجلس(UCLA) و همکار این طرح تأکید می کند: توانایی سوئیچ مغناطیسی در
مقیاس نانو با استفاده از ولتاژ پایین، یک دستاورد چشمگیر و پیشرفت سریع
تحقیقات در حوزه مغناطیس محسوب می شود.
توسعه این فناوری بشکل یک محصول علاوه بر کاهش میزان مصرف انرژی، می تواند
باعث فراهم شدن زمینه کاربردهای جدید شود که به کاهش هزینه ها و افزایش
ظرفیت حافظه منجر می شود.
منبع:راسخون
شاید عنوان این مطلب تعجب شما را بر انگیخته باشد، پس اجازه دهید همین ابتدا به شما توصیه کنم که تصویر یک خودرو که موتورش به پنلهای خورشیدی متصل شدهاند را از ذهن خود بیرون بیندازید! چیزی که آقایان مت بلیو و بن کوپر در حال کار کردن بر روی آن هستند، کمی متفاوت است. آنها قصد دارند یک موتور احتراق داخلی بسازند و آن را با آب و روغنی که توسط خورشید گرم شده است، راه اندازی کنند. سپس این موتور میتوانند به کار بیفتد و توسط یک ژنراتور، الکتریسیته تولید کند. چنین پروژهای شاید از نظر برخی از صاحبنظران دارای اشکالات زیادی باشد ولی این دو مخترع، یک نمونهی اولیهی کوچک از این موتور را ساختهاند. باید این نکته را متذکر شوم که این موتور، برای استفاده در وسیله نقلیه طراحی نشده بلکه بیشتر برای هدف تولید انرژی الکتریکی توسعه داده شده است.
ادامه مطلب ...