.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

سلول خورشیدی درختی ساخته شد !

محققان موسسه تکنولوژی جورجیا (GT) و دانشگاه پوردو با ساخت سلول خورشیدی از درختان، تجدیدپذیرترین منبع انرژی را طراحی کرده اند.

سلول های خورشیدی بطور کلی بر پایه اصل فتوسنتز هستند که مانند گیاهان، انرژی خورشید را جذب و برای تولید انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند.

«برنارد کیپلن» مدیر موسسه تکنولوژی جورجیا تأکید می کند: برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی، فناوری تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر بسیار مهم است، اما این فناوری ها نیز باید در پایان چرخه حیات خود قابل بازیافت باشند، در غیر این صورت مشکلات جدیدی ایجاد می کنند.

انرژی تجدیدپذیر تولید شده با منابع کاملا قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست نمونه واقعی فناوری سبز محسوب می شوند.

ادامه مطلب ...

ساخت کم مصرف ترین لامپ دنیا

کم مصرف ترین لامپ LED که بهترین نورو کمترین میزان گرما را تولید می کند ساخته شد.


شرکت فیلیپس به تازگی محصولی را اختراع کرده که جایگاه کم مصرف ترین LED را به خود اختصاص داده است.این محصول جدید می تواند تا 200 لومن بر وات نور تولید کند.

لومن واحد اندازه گیری مقدار نور انتشار یافته از یک چشمه ی نور است.پیش از این کم مصرف ترین لامپ ها می توانستند تا 170 لومن بر وات نور تولید کنند.


در این لامپ از دو واحد نور آبی و یک واحد نور قرمز به همراه یک فیلتر فسفر استفاده شده که نور تولید شده توسط آن  را به سمت سبز رنگ متمایل می کند.این ترکیب نور باعث می شود تا گرمای کمتری نسبت به مدل های قدیمی لامپ ها تولید شود و مصرف انرژی تا حد بالایی کاهش پیدا کند.


یک لامپ جدید از این نوع که تنها 120 سانتی متر طول دارد می تواند 2600 لومن نور تولید کند و این به معنای پایان دوران لامپ های مهتابی می باشد.این لامپ ها تا سال 2015 به طور گسترده وارد بازار خواهند شد.

منبع:کنجکاو

ساخت یک باتری موبایل که 15 سال عمر می کند


مخترعان و تولیدکنندگان در بزرگترین نمایشگاه موبایل جهان در شهر بارسلونای اسپانیا از جدیدترین ابداعات خود رونمایی کردند.

ابداعاتی که به باعث می‌شوند گوشی‌های تلفن همراه حتی از قلب افراد نیز به آن‌ها نزدیکتر شود. حتی لازم نیست که شما انسان باشید تا از ابداعات جدید موبایلی بهره‌مند شوید.

اگر مشترک یک دستگاه جی‌پی‌اس مکان‌یاب را از شرکت "ترکتیو" خریداری و آن‌را به گردن سگ یا گربه خود متصل کند می‌تواند از طریق موبایل خود از مکان دقیق حیوان خانگی خود و جابه‌جایی احتمالی آن‌ها باخبر شود. همچنین با روشن کردن چراغ ردیاب می‌تواند حیوان خود را در حین حرکت کردن در هر نقطه‌ای دنبال و از گم شدن آن جلوگیری کند.

ادامه مطلب ...

تلویزیونی که بوها را هم منتقل می کند !

چاپ فرستادن به ایمیل

محققان ژاپنی یک نمایشگر قابل بوییدن ابداع کرده اند که کاربر نه تنها امکان تماشای آن را دارد بلکه می تواند قهوه یا غذای نمایش داده شده بر روی آن را ببوید.

این نمایشگر قابل بوییدن که توسط "هاروکا ماتسوکورا" در دانشگاه فناوری و کشاورزی توکیو ابداع شده است، بو را دقیقا در همان نقطه از نمایشگر LCD  به هوا می پراکند که مثلا تصویر یک فنجان قهوه قرار دارد.

این فناوری با تغذیه مداوم بو از گلوله های ژل تبخیر شونده به چهار جریان هوایی که هر یک در گوشه ای از نمایشگر قرار دارند، کار می کند.

ادامه مطلب ...

نخستین خودرو تمام الکتریکی فولکس

فولکس واگن از نخستین خودرو تمام الکتریکی خود پرده برداری کرده است.

فولکس  "e-up"  در کنفرانس سالانه مطبوعات و سرمایه گذاران در ولفسبروگ معرفی شده و قابلیت حمل چهار سرنشین را دارد. این خودرو مجهز به موتور الکتریکی 81 اسب بخاری و باتری یون لیتیوم 18.7 کیلووات ساعتی است.

بر همین اساس، فولکس e-up قادر است تا با شارژ کامل، مسیری در حدود 150 کیلومتر را طی کند که آن را به نمونه‌ای ایده آل در میان خودرهای الکتریکی مبدل می کند.

ادامه مطلب ...

تولید انرژی خورشیدی بدون سلول‌های خورشیدی!

محققان دانشگاه میشیگان موفق به کشف یک تاثیر مغناطیسی نور شده‌اند که می‌تواند فارغ از سلولهای خورشیدی نیمه‌رسانای قدیمی به تولید انرژی خورشیدی منجر شود.

محققان موفق به کشف راهی برای ساخت یک باتری نوری شده‌اند که در این فرآیند اصول قدیمی فیزیک دگرگون شده است.

نور از اجزای الکتریسیکی و مغناطیسی برخوردار است. تاکنون دانشمندان بر این باور بودند که تاثیرات میدان مغناطیسی به قدری ضعیف هستند که می‌توان آنها را نادیده گرفت.

ادامه مطلب ...