.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

بهشت خودروهای برقی ‌کجاست

قیمت بسیار زیاد خودروهای برقی در کنار نو بودن فناوری آنها و کمبود زیرساخت‌های بهره‌برداری و نگهداری از چنین خودروهایی باعث شده تا میل اندکی در میان خریداران برای تهیه یک خودروی برقی وجود داشته باشد.

به همین دلیل کشورهایی که سیاست توسعه فناوری‌های سازگار با محیط ‌زیست را در دستور کار دارند برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، روش‌های متنوعی را انتخاب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که کشورهای اندکی در دنیا سیاست‌هایی برای تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای برقی در پیش گرفته‌اند.

در ادامه به بررسی این سیاست‌ها خواهیم پرداخت:

ادامه مطلب ...

تلویزیون های بدون شیشه در راه است !

محققان موسسه فناوری ماساچوست با الهام از تصاویر هولوگرافی موفق به تولید نمونه اولیه ای از صفحه نمایش LCD شدند که بدون شیشه کار می‌کند و تصاویر سه بعدی آن از زوایای مختلف قابل مشاهده است.

این روزها بسیاری از سازندگان تلویزیون و استودیوهای فیلمسازی ایده استقرار تلویزیونهای سه بعدی در خانه ها را پیگیری می کنند، درحالی که برخی از مصرف کنندگان تحت تأثیر قرار گرفته و این فناوری را وارد خانه خود کرده اند دیگران استدلال می کنند که این فناوری هنوز هم جای رشد بسیاری دارد و درحال حاضر در مرحله ای قرار ندارد که بتوان نسبت به آن ابراز هیجان کرد.

در فهرست موضوعاتی که برخی ها نسبت به فناوری کنونی سه بعدی ناخوشایند تلقی می کنند، ضرورت شیشه های سه بعدی است.

ادامه مطلب ...

تبدیل انسان‌ها و میوه‌ها به صفحه کلید!

دو مبتکر خلاق موفق به طراحی نوعی پیانوی موزی شدند.

 

دو دانشجوی موسسه فناوری ماساچوست طراح پیانوی موزی هدف خود از این ایده را تبدیل هر نوع شئ روزمره به صفحه لمسی عنوان کرده‌اند.

 

این مبتکران که «جی سیلور» و «اریک رزنباوم» نام دارند، نوعی جعبه ابزار (kit) به نام MakeyMakey طراحی کرده‌اند که می‌تواند میوه‌‌ها، حیوانات و حتی انسان را به صفحه‌کلید تبدیل کند. این امر افراد را قادر به دیدن جهان به عنوان یک جعبه ساخت و ساز خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

خودروهایی که با برق لاستیک‌ها حرکت می‌کنند!


در راستای تسهیل استفاده از خودروهای الکتریکی و کاهش نیاز به توقف‌های کنار جاده‌یی برای شارژ مجدد، گروهی از محقان دانشگاه فناوری تویوهاشی ژاپن در نمایشگاه پارک فناوری بی‌سیم 2012 در یوکوهاما به نمایش چگونگی امکان انتقال برق از لاستیک‌های خودرو از طریق یک بلوک سیمانی با ضخامت 10 سانتیمتر که در جاده‌ها مورد استفاده است، پرداختند.

راه‌حل این محققان به شکل یک دستگاه پیش‌ساخت نیروی بی‌سیم است که می‌تواند با موفقیت به انتقال برق از میان بلوک سیمانی بپردازد. آنها این پیش‌ساخت را به عنوان یک گام اولیه برای پیشرفت‌های بیشتر دانسته و اینکه چنین رویکردی می‌تواند در آینده برای متحرک نگه داشتن خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد.
ادامه مطلب ...

ساخت قطار هوایی خورشیدی

سیستم مفهومی JPods‌ نمونه ای از خطوط حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT)‌ است که انرژی مورد نیاز برای حرکت کابین های الکتریکی توسط پنل های خورشیدی تأمین می شود.

با توجه به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در نسل جدید سیستم های حمل و نقل و استفاده از سوخت های پاک، سیستم‌های حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT) طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند.

سیستم حمل و نقل بدون ایجاد ترافیک، بدون نیاز به جای پارک، استفاده از سیستم هوشمند رایانه‌یی برای مسیریابی خودکار و ‌استفاده از انرژی خورشیدی از جمله مزیت‌های سیستم مفهومی JPods است که توسط «بیل جیمز» طراحی شده است.

ادامه مطلب ...

گام جدید برای تولید تلویزیونهای فوق باریک

دو شرکت بزرگ لوازم الکترونیکی ژاپنی به منظور تلاش برای تسلط بر بازار تلویزیونهای فوق باریک توافق کردند که برای تولید فناوری جدید صفحه نمایش دیوئدی نور افشان اورگانیت یا OLED همکاری کنند.

دو شرکت ژاپنی سونی و پاناسونیک اعلام کردند که قصد دارند شیوه ای را برای تولید انبوه در سال 2013 راه اندازی کنند و درحال حاضر همکاری در تولید انبوه صفحات نمایشی OLED را مورد بررسی قرار می دهند.

این درحالی است که هر دو شرکت اعلام کرده اند که قصد دارند بدون توجه به این همکاری تلویزیونهای خود را با برند خاص خود نیز عرضه کنند.

اگر این همکاری صورت بگیرد و صفحات OLED بزرگ تولید شود، ممکن است که آنها با یک شرکت آسیایی که قیمتهای پایین تر دارد نیز همکاری کنند، در حال حاضر شرکت تایوانی AU Optronics گزینه این همکاری محسوب می شود.

ادامه مطلب ...